Sunday, June 10, 2012

Memancing Bersama Bapa



tak , sebenarnya bersama Kakak juga. sebab Kakak yang bertanggungjawab nak bawa semua pergi maka bertiga lah kita.


apa nih Nurul Ain. sepatutnya beri salam dahulu. Assalamualaikum semua. sekarang janji ditepati lah kita update perihal memancing. perihal okkk. ha kenapa rajin updae hari ni ? sebab hari ni cuti. Ahad yang pertama dapat cuti setelah hampir dua bulan memerah otak tenaga dan keringat membanting tulang bekerja. nampak kan dedikasi disitu ? matiklah sendiri perasan dedikasi. haha. okay tak kelakar.


perjalanan jauh betul. awalnya aku tak sepatutnya ikut pun. sebab sewaktu bapa beritahu rancangan nak pergi memancing , aku belum tahu yang aku dapat cuti ke tak. sekali jadual keluar , dapat cuti berganda 2 hari terus beritahu bapa ketika bapa telefon tanya nak burger Pak Uda ke tak. jadi apabila bapa sampai hari jumaat , petang terus aku tidur di Kulim. konon kata nak pergi awal pagi selepas Subuh. aku pun okay boleh je sebab dah biasa lepas Subuh mana ada tidur lagi kan. sekali aku menunggu takde sorang pun yang keluar bilik lagi. apakah ? emosi sebentar aku sebab tak tahu nak buat. akan tetapi dalam tak tahu tu sempat la packing bag bekal makanan macam nak pergi camping. -_-.


dalam pukul 7 lebih nak ke pukul 8 bapa dah bangun dan bising mana Kakak tak siap lagi. eh bapa macam dah siap. padahal baru sebentar dia keluar bilik. yang aku lepak nengok channel SD One gittew. haha :D jadi aku pun ketuk pintu Kakak then Kakak siap. dah Kakak siap tu ingatkan dah nak gerak sekali bapa macam biasa la dia buat tu la ni la. potong kuku la pilih pakaian la apa la. sekali menunjuk beg dia baju Lacoste baru beli. amboiii kemain bapa. siap belikan adik keling sehelai kaler pink. hampir amukan sebab aku punya takde. ehh mestilah beli baju mahal. baru rasa macam aircond. tak berpeluh langsung macam ada orang bawakan aircond dalam baju kau dan boleh bawa masuk kuburrrrrrr. *im being sarcastic if you guys dont get it haha! :D


perjalanan ya ampun agak jauh. sebelum tu pergi makan dulu lah. isi perut kononnya. aku dah isi perut dari pagi lagi khenn. walaupun dah isi perut tetap makan bihun sup semangkuk. memang dasar gorgon dan bapa memahami. bapa dah tak senang duduk cakap dah nak tengahari ni. jalan nak pergi tu jalan kelapa sawit. bapa asyik cerita pasal politik la. yang rasional punya la kan. seronokkkkkk ! sebab pendapat bapa tak bias. jadi dari situ aku pun boleh la faham beberapa perkara. best orang rasional ni. tak macam sesetengah lelaki yang emosi nak arwah. kalah wanita yang datang bulan. tak faham betul. eh melalut pula. macam ada pengalaman je cerita tadi. okay so tempat dia dekat Sungai Petani apa entah nama tempat dia. Tikam Batu rasanya. dia disebalik bukit gitu. so kau kena masuk sawah padi , bukit kendian baru sampai. so ni papan tanda tempat tersebut. 


boleh call nanti bot datang ambil.
dah sampai kena tunggu bot dulu la ambil sebab nak pergi memancing ke tengah kuala. ke teluk. ke tasik entah aku tak tahu. yang aku tahu aku bawa beg makanan je. jujur aku cakap aku tak reti memancing. aku cuma tahu baling tali tasi letak umpan. dulu masa dekat Labuan pun pergi memancing atas bot besar dengan bapa dan Angah aku guna tali tasi je. Abah panggil poyan. tapi dalam tali tasi dapat jugak ikan kerapu 4-5 ekor okayyyy. :')

bapa yang tidak senang duduk sebab matahari dah naik.



kau nampak tak tu ? menakutkan okayyyy titi dia. nasib baik aku ringan dan kurus. walaupun naik 1.1kg langsung tak beri kesan. tapi mungkin berat beg makanan ada bagi tambahan berat sikit tu yang hampir jatuh. matiklah khennnn salahkan beg makanan. haha. kaygee gila sikap bangau nih. :P


chalet.

kalau kau nak pergi bermalam pun boleh. RM90 kot semalam. dia macam tak mantain sangat dah sekarang bak kata Kakak aku. dulu bapa dia. then sekarang anak dia ambil alih. orang muda tak jaga sangat tu yang gitu rupanya. tapi best. tempat persekitaran dia lawa. tenang la kiranya. bak kata pakar motivasi iaitu bapa , duduk sana 3 jam tak fikir masalah lain. cuma fikir bila ikan nak makan umpan je. tengan dan positif je rasa. ewahh. padahal sebab bapa pun tak dapat ikan. haha :D eh derhaka gelakkan bapa. tapi makcik yang berkain batik tu kelakar. lucu betul. aku dengan dia la dia cakap asyik dapat ikan kayu je so aku macam curious la eh betul ke ikan kayu dekat kuala/teluk/tasik nih kan? sekali kayu bakau. melekat dekat kail dia. panggil la "ikan" kayu. edesss makcik saja buat orang gementar bila beritahu ada ikan kayu.





bapa memang bergaya habis la kan. dua okayyy batang pancing dia. satu readykan untuk aku tapi aku tak nak sebab tak reti. kang aku baling sekali tak bergerak pun tasinya. dari aku merempan baik la aku kunyah makanan. Kakak dengan Bapa je semangat. Kakak asyik kata selalu dia dapat ikan. takpe , aku biasanya. asal ada makanan je. thihi. :P


makcik ni setiap hari dia akan datang. gigih betul dia. baru je letak kail dah naik anak gelama. gementar betul tengok makcik ni. ni dia tumpang pangkin kami la.

tetengah dengar Kakak bebel umpan dia asyik hilang tapi ikan tak dapat , aku pun intai la bawah pangkin kami tu. sebab kayu kan pondok tu. jadi ada lubang. sekali wahhhh ada anak ikan dan beberapa anak ketam. terus teruja beri anak ikan makan umpan. aku hiris kecil kecil dan tabur bagi anak ikan makan. saja main main. ada banyak anak anak ikan tau. berenang berkumpulan. anak ikan gelama ada , ikan kerapu ada , ikan kitan ada. aku main sauk je dengan botol mineral. makanya aku la paing banyak dapat ikan kan ? haha. okay tak kelakar.



anak ikan apa entah. 

anak ketam yang nakal cuba gigit aku. :/

anak kerapu.

oleh sebab baap kesian tengok aku tertungging bagi anak ikan makan , jadi aku minta dia buatkan aku poyan tasi macam selalu dia buatkan untuk aku tu. jadi konon la aku nak mancing jugak. tetiba aje padahal sendiri dah tahu tak berapa reti kan selamba je nak over perasan macam bagus sangat. bila bapa siap buatkan tasi terus cucuk umpan anak udang kecil. :P bapa dah beri semangat yang aku dapat ikan dulu dari yang lain. Kakak emosi berterusan.


ni je alatan aku mampu. dan tu la lubang lubang aku hulurkan makanan. :D

punya la lama aku main dengan anak ikan tu. memang tertungging tertonggek segala macam la kiranya kan. sambil sambil tu ambil gambar main dengan kamera. lama dah tak test skill. yang bapa batang pancing dia asyik la melengkung tanda ada ikan makan tapi dia malas bergerak. katanya biar la ikan makan je umpan. eleh bapa comel sangat alasan padahal memang bapa tak dapat ikan.


dala main main tu sekali dapat anak ikan wehhh ! ahaha terus riuh. aku punya seronok tu macam dapat ikan 14kg ke apa kan. biasalah over drama kannnn. kemain pangil Abah Abah adek dapat ikan. bapa dah teruja sekali tengok anak ikan aje. sebab nak menunjuk pada semua orang maka cecepat ambil kamera dan ambil gambar. bukti la kiranya kan tak bohong. hihihi. :B tapi sebab aku saja je nak main main , aku lepaskan balik la ikan yang aku dapat. lepas je semua. Kakak memang sampai kesudah emo sebab umpan dia asyik hilang je tapi ikan takde. 

tangkapan aku yang paling besar lah pada hari kejadian :D

overall it was fun walaupun aku tak cukup rehat. seronok sebab ada bapa sekali sebenarnya. dan juga sebab aku asyik makan. lepas tu call mama dan buli buli zaimon. bapa macam biasa kalau mama takde depan mata suka kutuk. tapi bila letak telefon lepas cakap terus kata rindu. comel sangat rasa nak peluk je terus. hihi. :P tak sabar tunggu raya insyaAllah berkumpul semua. :')


so till then. nanti aku update lagi. bateri laptop nak habis aku malas nak naik charge. haha :D dasarrrrr pemalas sangat nak exercise kan padahal makan macam gorgon mengandung. matiklah lemak terkumpul lepas ni. :D ada banyak ceritan ka beritahu ni. tapi kekangan masa wahh kekangan katanya kan yang membantutkan aku untuk menulis. ayat memang super tak nak kalah. rasa macam nak tikam diri sendiri sebab menyampah. :/ ha nanti nak reveal la siapa yang selama ni asyik la membuat aku merempan setelah aku bertahan selama ni. dah sampai masa aku pertahankan diri aku pulak. cukup la semua kata keji dan makian selama ni.haa cuak lettew semua orang. :D okay la fineee gurau je. saja nak buat diri sendiri teruja bila aku baca blog ni.. yee aku obses dengan diri sendiri sebab selalu baca blog sendiri 3 kali sehari. bagaimanakah itu ? makanya *tetiba* siapa yang nak tenang , pergi la memancing. boleh topup sifat kesabaran. hihihihi ;)


bye !





No comments: